Livet är skört..

                                                     


Det känns konstigt att livet utanför fortsätter precis som vanligt som om inget har hänt..man vill bara ruska om alla och säga: stanna upp,ta vara på livet och ta er tid med alla ni håller kära !!!



Vad är meningen med livet? Ja, frågan om mening med livet har med frågan om vad man har för mål med sitt liv.Om man frågar folk vad de har för mål med sina liv så kan man få en mängd olika svar, beroende på vem man frågar.
Man skulle kunna rada upp en hel mängd olika livsmål för olika människor:

    * finna frid
    * ha åstadkommit någonting stort
    * vara rik och berömd
    * inte stå i skuld till någon
    * ha funnit frälsningen
    * lämna efter sig någonting mer bestående
    * ha förbättrat samhället


Om man har ett livsmål är det naturligt att man strävar för att nå fram dit. För om man inte strävar, för att man inte tror att man kan nå fram, ja, då är det kanske egentligen inte ett mål man har, utan mer en dröm, en utopi, av något slag. Men oavsett om man har en dröm eller ett mål med sitt liv så fyller målet livet med en sorts mening, ett innehåll. "jag har någonting att uträtta, jag har någonting viktigt jag måste åstadkomma och därför är det viktigt att jag lever och kan arbeta mot det här målet. Jag är inte överflödig, jag har en funktion i den här jättestora och enorma tillvaron som kallas universum."

En del människor har inga mål alls med sina liv, säger de. Man menar att livets mening inte är att leva för att uppnå någonting, eller fylla någon uppgift. Livets mening är just detta: att leva. Det gäller att leva i nuet, och inte skapa en illusion om att man måste kämpa och sträva mot någonting. Man måste leva nu, säger man.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0