Fixa träningstiden

Tillhör du skaran som ständigt har ambitionen att börja träna men aldrig får tiden att räcka till? En portion vilja, en gnutta omprioritering plus en minimal tidsinsats är allt som behövs! Kom igång nu, idag! Stärkta muskler och massor av extra energi som bonus!
  • Börja med att avsätta en kvart varje kväll. Mål nummer 1 är att träningen blir en del av din vardag. Träna gärna längre tid, men 15 min hinner du alltid med!
  • Hoppar du över en dag, fortsätt som vanligt dagen efter.
  • Efter ett par veckor kan du utöka tiden till 30 min. Kom ihåg att 15 min alltid är bättre än ingen tid alls!
  • Behöver du hjälp med övningar? Köp en hemmaträningsbok eller sök på "Träna hemma" på nätet.
  • Är du uppbokad på en aktivitet? Försök att ta en promenad på vägen dit eller hem.
     
 

Tips på veckoträning - 15 min/dag

Mån: Träna mage och rygg. Sit-ups och ryggövningar.
Tis: Ta en rask promenad på minst 15 min.
Ons: Träna armar och axlar. Ta hjälp av hantlar eller mjölkpaket (börja med 3 dl-paket om du inte tränat innan) 5 min sit-ups. Lägg gärna på 5 min extra för ryggträning.
Tors: Ta en rask promenad på minst 15 min.
Fre: Benträning. Gör t ex utfall och benböj. 5 min sit-ups.
Helgen: Försök komma ut på långpromenad, jogga eller häng med på ett träningspass.

 

För att peppa dig själv lite extra, ge dig ut på en shoppingtur signerad träning och nystart! Nya träningskläder känns alltid kul. Kanske räcker det med en ny top? Hantlar och pilatesboll är bra om du vill variera träningen.

Passa även på att köpa en hemmaträningsbok. “Träna hemma på 10,20 eller 30 minuter” av Jennie Widegren och Jari Ketola är en bra bok där du även kan anpassa övningarna efter den tid du kan lägga just den dagen. Vill du hitta nya övningar finns det mycket att inspireras av på nätet. Googla Träna hemma och hitta något som passar just dig.

Om hemmaträning inte är något för dig gäller det att hitta en sport du gillar! När viljan att träna blivit tillräckligt stor kommer du att prioritera tid för det i större utsträckning, även om det inte alltid går att få till det. När du väl kommit igång regelbundet blir det svårt att låta bli!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0