Att leva med Iga-brist

Usch nu känns det som jag klagar men jag är så sjukt trött,kan jag inte bara få känna mig som en normal pigg människa?
Jag har något som heter Iga-brist (nedsatt immunförsvar) och tar vanligtvis sprutor själv hemma 1ggn/v men just för tillfället så gör vi något som kallas för utsättningsförsök,alltså prövar jag att vara utan mina sprutor för att se hur jag mår,nu har jag varit utan sprutorna snart i 10 månader och det börjar märkas nu att jag inte får i mig Gammaglobulinet i form av min sjukliga trötthet och sjukdomskänsla var och varannan dag m.m. men livet stannar ju inte för det här..jag har blivit rätt van att gå runt och känna så här,innan jag fick reda på att jag har en immunbristsjukdom så gick jag runt och undrade om alla andra också gick runt och kände som jag..kanske är det ett normal tillstånd för alla människor på denna planet,men när jag 2001 fick beskedet så var det en befrielse att veta att det är något som inte stämde och inte att jag varit inbillsk (vilket jag till slut började fundera på,eftersom alla läkare sa:inte är det något fel på dig lilla flicka) i samma andetag jag fick reda på det här var det en oro för vad det skulle innebära för mig,men med facit i hand så lever jag i stort sett som alla andra om jag bortser från sprutorna,tröttheten,sjukdomskänslan ja och en del andra krämpor..men det är ingen fara på taket för det här är ju inget man dör av iallafall..

Vid en eventuell olycka där jag skulle behöva få blod,är det av yttersta vikt att jag får blod som passar mig,annars så är risken stor att jag drabbas av en kraftig allergisk reaktion,som i värsta fallkan sluta väldigt illa.. så för att inte råka ut för detta bär jag med mig ett kort i plånboken som talar om att jag har Iga-brist (som information till sjukhus personal i fall jag själv inte kan medela det).

Nä,nu ska jag inte ge bilden av att jag klagar för det vill jag verkligen inte göra,men det här är bara förklaringen till min onormala trötthet,boo så nu ska jag nog ta och gå och lägga mig.

Natti natti söta du !

Kommentarer
Postat av: Sten

Ett tips! www.kunskapskällan.se (kunskapskällan med "ä" i webbadressen)

2013-03-03 @ 11:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0